Hoe zit het nu met de valse hybrides?

Wij stelden u via ons artikel ‘https://www.accofisc.be/2017/12/hybridewagens-fiscaal-voordeel/’ in 2017 reeds op de hoogte dat vanaf 2020 rekening zou worden gehouden met de  batterijcapaciteit van hybridewagens, die zijn aangekocht sinds 2018. Wordt uw hybridewagen beschouwd als een ‘fake hybride’, dan houdt men niet langer rekening met de CO²-uitstoot van uw wagen voor de berekening van uw voordeel alle aard maar wel met de CO²-uitstoot van een equivalente benzine- of dieselwagen. Bestaat er geen overeenstemmend voertuig, dan dient de CO²-uitstoot van de hybridewagen met 2,5 vermenigvuldigd te worden.

Wat is het verschil tussen een gewone hybridewagen en een valse hybridewagen?

Een hybridewagen maakt gebruik van een verbrandingsmotor (met fossiele brandstof) en een elektrische motor. Bij een full hybride wordt de batterij ook opgeladen door deze verbrandingsmotor terwijl dit bij een plug-in hybride via een externe energiebron gaat. Als deze batterij op is, wordt overgeschakeld naar fossiele brandstof om verder te rijden.

Wanneer u elektrisch rijdt, is er geen CO²-uitstoot. Schakelt de wagen echter over naar fossiele brandstof, stoot u CO² uit met een equivalent van een overeenstemmend voertuig zonder elektrische motor. Wagens waarvan de batterijcapaciteit onvoldoende hoog ligt, worden daarom als valse hybride beschouwd.

Voorwaarden échte hybride

Wilt u er zeker van zijn dat uw wagen niet als valse hybride beschouwd wordt? Zorg er dan zeker voor dat de batterijcapaciteit hoger dan 0,5 kWh / 100 kg wagengewicht ligt en dat de wagen een uitstoot van minder dan 50 g CO² / km bedraagt. (beide voorwaarden moeten voldaan zijn)

Wat is een overeenstemmend voertuig?

Sinds het verschijnen van het Koninklijk Besluit kunnen we meer info geven over de nieuwe berekeningswijze van deze valse hybrides. De gegevens die nodig zijn om de nieuwe fiscale uitstoot te bepalen, kan u terugvinden op het Europese gelijkvormigheidsattest (COC) en zijn per voertuig uniek.
Verder moet er gelet worden op volgende zaken:

  • Motor die gebruik maakt van dezelfde brandstof
  • Wagen van hetzelfde merk, model en koetswerk
  • De verhouding tussen het vermogen (kW) van de hybridewagen en de overeenstemmende wagen (zoals hierboven bepaald) benaderd het dichtst de 1 (tussen 0,75 en 1,25)

In het geval van meerdere overeenstemmende wagens wordt het voertuig met de hoogste CO²-uistoot als overeenstemmend voertuig gezien.
Is er geen enkele overeenstemmende wagen, wordt de uitstoot vermenigvuldigd met 2,5.

De fiscus heeft een lijst gepubliceerd van deze overeenstemmende voertuigen om ons de keuze bij een nieuwe wagen gemakkelijker te maken. De lijst kan u hier terugvinden. Let op, de berekeningswijze is al van toepassing vanaf 01/01/2020 voor auto’s aangekocht of geleased sinds 01/01/2018.

Bent u van plan om een hybride wagen aan te kopen en twijfelt u of deze een gewone of een valse hybride is? Vraag gerust raad aan uw dossierbeheerder.