Er wordt overal reclame gemaakt dat een elektrische wagen zeer voordelig is doordat deze 120% fiscaal aftrekbaar is. Maar wat zijn de voordelen nu exact?
De autokosten van een wagen met een diesel- of benzinemotor zijn in de vennootschap aftrekbaar volgens de CO²-uitstoot van de wagen. Dit met uitzondering van de brandstofkosten, deze worden beperkt tot 75% aftrekbaarheid. In een eenmanszaak daarentegen worden alle autokosten beperkt tot 75%.
Door de zeer lage CO²-uitstoot van hybridewagens zijn de aan deze wagens verbonden autokosten 100% aftrekbaar. Bij een elektrische wagen is er zelfs geen CO²-uitstoot waardoor je kan genieten van een fiscale aftrekbaarheid van 120%. Later zullen ook de wagens op waterstof hieronder vallen.
Onderstaande tabel toont een overzicht van de aftrekbaarheid volgens CO²-uitstoot:
CO2-uitstoot Diesel | CO2-uitstoot benzine | Aftrekbaarheid |
100% elektrisch | 100% elektrisch | 120% |
0 - 60 g | 0 -60 g | 100% |
61 - 105 g | 61 - 105 g | 90% |
106 - 115 g | 106 - 125 g | 80% |
116 - 145 g | 126 - 155 g | 75% |
146 - 170 g | 156 - 180 g | 70% |
171 - 195 g | 181 - 205 g | 60% |
> 195 g of niet gekend | > 205 g of niet gekend | 50% |
De verhoogde aftrek is van toepassing op de afschrijvingen van de wagen, het onderhoud, herstellingen, verzekering, parking,… zelfs het plaatsen van een elektrisch oplaadpunt. De elektriciteitskosten voor het opladen van de wagen worden echter aanzien als brandstof en zijn dus slechts 75% aftrekbaar.
Boekhoudkundig wordt deze extra fiscale aftrek van 20% verwerkt als een belastingvrije reserve. Zolang deze vrijgestelde reserve op de balans blijft staan, geniet u de belastingbesparing MAAR ooit zal deze reserve uitgekeerd moeten worden als dividend of als liquidatiebonus bij ontbinding van de vennootschap. Op het moment van de uitkering zal deze belastingvrije reserve onderworpen worden aan de vennootschapsbelasting. Ooit zal u dus het genoten belastingvoordeel op de 20% extra aftrek terug moeten betalen aan de overheid. Dit kan voordelig uitkomen indien de vennootschapsbelasting bij uitkering lager ligt dan op het moment van aanleg van de belastingvrije reserve.
Het voordeel alle aard voor het privégebruik van een elektrische wagen wordt op dezelfde manier berekend als voor de andere personenwagens: cataloguswaarde x leeftijdsfactor x CO²-percentage x 6/7. Doordat een elektrische wagen geen CO²-uitstoot heeft, is het minimum CO²-percentage van 4% van toepassing alsook het minimum voordeel alle aard. Vanaf inkomstenjaar 2017 bedraagt dit minimum € 1.280.
Een bijkomend voordeel is het feit dat de elektrische wagen in Vlaanderen volledig vrijgesteld is van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. Deze vrijstelling geldt echter niet voor geleasde wagens.
Vergeet natuurlijk niet nog eens te informeren naar de niet-fiscale elementen wanneer u de aankoop van een elektrische wagen overweegt. Niet alle merken staan al even ver wat betreft de “actieradius” (= af te leggen afstand met een volle batterij) en de “batterij-garanties”. Ook op gebied van de brandstof is er nog geen zekerheid, wegens het komend tekort aan elektriciteit wordt er een verdubbeling van de prijs verwacht.
Fiscaal gezien is een elektrische wagen interessant door de hogere kostenaftrek en het beperkt voordeel alle aard maar op dit moment zijn er op technisch vlak nog wat onzekerheden.