Vanaf 1 januari 2026 zijn alle ondernemingen verplicht om elektronisch te factureren (B2B-relatie), ook wel e-invoicing genoemd. Vandaag de dag hebben sommige ondernemers al de mogelijkheid om digitaal te factureren via hun huidige softwarepakket. Voor ondernemingen die een nieuw softwarepakket moeten aankopen, zijn hun kosten voor 120% fiscaal aftrekbaar.
De verplichting om digitaal te factureren zorgt ervoor dat veel ondernemingen kosten moeten maken om te investeren in een softwarepakket die e-invoicing mogelijk maakt. Wat e-invoicing is en hoe de digitale facturatie verloopt, kan je lezen in ons artikel “E-invoicing verplicht vanaf 2026” die je via volgende link kan terugvinden: https://www.accofisc.be/nieuws....
Om de overgang naar digitaal factureren eenvoudiger te laten verlopen, voorziet de regering een fiscaal “duwtje in de rug”. Ondernemingen die moeten investeren in een nieuw softwarepakket genieten van een fiscale aftrek van 120% voor de kosten om e-invoicing mogelijk te maken.
Concreet gaat het om de periodieke abonnementskosten voor het softwarepakket en advieskosten gemaakt voor de voorbereiding en het gebruik van e-invoicing. Let op, de fiscale aftrek geldt niet voor afschrijvingen van het softwarepakket.
Deze gunstmaatregel geldt voor eenmanszaken en kmo-vennootschappen en is van toepassing sinds 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027. Stel je investering in een nieuw softwarepakket dus best niet te lang uit zodat je maximaal de kosten hiervoor kan laten aftrekken.